به محض اینکه صحبت از ریشه دندان به میان می آید، اولین حسی که پیدا می کنیم، حس دندان درد است.  اما خیلی از ما تنها چیزی که از ریشه دندان می دانیم همین درد است؛ شما چطور؟ چقدر در مورد ریشه دندان و روش های درمان آن می دانید؟ در این مقاله با دکتر فراغت همراه باشید؛ ما مطالب مهمی را در ارتباط با درمان ریشه دندان و انواع روش های آن ذکر خواهیم کرد.

درمان ریشه دندان چیست؟

در درمان ریشه دندان با استفاده از روش های دندانپزشکی اقدام به از بین بردن عفونت از داخل دندان می کنند؛ که این می تواند از دندان در برابر ابتلا به عفونت مجدد در آینده محافظت کند. عملیات درمان ریشه دندان در پالپ دندان ، که کانال ریشه است، انجام می شود.

ریشه دندان چیست؟

ریشه دندان ، قسمت توخالی دندان است که شامل بافت عصبی ، عروق خونی و سایر سلول ها است که به پالپ نیز معروف است.

به طور کلی دندان ها از تاج و ریشه تشکیل شده اند. تاج عمدتا بالای لثه قرار دارد، در حالی که ریشه ها در زیر لثه قرار گرفته است. ریشه ها دندان را به استخوان فک متصل می کنند.

در داخل تاج و ریشه یا کانال ریشه ، پالپ قرار دارد. پالپ دندان را تغذیه می کند و رطوبت بخش اطراف آن را تأمین می کند. اعصاب درون پالپ ، دمای سرد و گرم را به عنوان درد حس می کند.

درمان ریشه دندان

مراحل درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان در سه مرحله انجام می شود. این مراحل عبارتند از :

مرحله اول : تمیز کردن کانال ریشه

در این مرحله ابتدا دندانپزشک داخل کانال ریشه را کاملا تمیز می کند. این کار در حالی انجام می شود که بیمار تحت بی حسی موضعی قرار دارد. دندانپزشک یک سوراخ کوچک در سطح دندان ایجاد می کند و بافت پالپ مشکل دار و مرده را با ابزارهای مخصوص بسیار کوچک خارج می کند.

مرحله دوم :  پر کردن کانال ریشه

در مرحله بعد، دندانپزشک ناحیه توخالی را ضد عفونی کرده، سپس ، داخل دندان را با یک ماده از جنس لاستیک مانند پر می کند و کانال ها را کاملاً می بندد.

بعد از درمان ریشه، بیمار دیگر هیچ دردی در دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده و عفونت برطرف شده است.

مرحله سوم : افزودن تاج یا پر کردن دندان

با این حال، دندان اکنون نسبت به قبل حساس تر خواهد شد. دندان فاقد پالپ باید تغذیه خود را از رباطی که دندان را به استخوان متصل می کند ، دریافت کند؛ اما با گذشت زمان ، دندان شکننده تر می شود ، بنابراین با تاج یا پر کردن دندان آن را محافظت می کنند.

تا زمانی که تاج دندان ترمیم نشده است یا پر شدن دندان کامل نشده است، بیمار نباید با دندان خود مواد غذایی سفت بجود. هنگامی که دندان پر شد ، فرد می تواند مانند قبل از دندان استفاده کند.

درمان ریشه دندان

آیا درمان ریشه دندان دردناک است؟

یکی از ترس های بزرگ در مورد درمان ریشه دندان این است که این روش دردناک است، اما درمانی که توسط یک جراح دندانپزشک آموزش دیده انجام می شود نسبتاً بدون درد می باشد.

البته لازم است بدانید، دردی که حین درمان احساس می شود ناشی از عفونت است نه درمان. درمان درد ایجاد نمی کند، بلکه به کاهش درد کمک می کند.

جراح دندان با استفاده از بی حسی موضعی دندان و ناحیه اطراف آن، تا حد ممکن درد را از بین می برد.

اما بعد از درمان ، برخی از حساسیت ها طبیعی است؛ زیرا داروهای بی حسی موقتی است و در صورت نیاز ، داروهای ضد درد و مسکن نیز تجویز می شود. به علاوه دندانپزشک ممکن است برای درمان ریشه دندان و جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک نیز تجویز می کند.

انواع روش های درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان به چند روش انجام می شود که در این بخش به اختصار آن ها را ذکر کرده ایم.

  • درمان اولیه به روش غیر جراحی
  • درمان ثانویه یا درمان مجدد ریشه دندان
  • درمان به روش اپیکواکتومی
  • درمان به روش پالپوتومی
  • درمان به روش پالپکتومی

چه کسی باید برای درمان ریشه دندان به دندانپزشک مراجعه کند؟

ریشه دندان با پالپ عفونی یا آسیب دیده نیاز به درمان دارد. درمان ریشه دندان به شما کمک می کند که تا جایی که ممکن است مجبور به کشیدن دندان خود نشوید.

در صورت وجود حفره عمیق ، ترک خوردگی دندان و … ، باکتری ها می توانند به پالپ وارد شوند. پالپ دندان اگر آسیب ببیند ، نمی تواند خود را ترمیم کند و بافت آن می میرد. باکتری ها در نهایت پالپ را از بین می برند. اگر باکتری ها به ریشه نفوذ کنند ، می تواند باعث عفونت در استخوان شود.

در چنین شرایطی لازم است که حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت درمان ریشه دندان انجام شود.