جراحی افزایش طول تاج دندان زمانی انجام می شود که، فرد به اصطلاح دارای لبخند لثه ای می باشد و این عمل جراحی یکی از متدهایی است که در دندانپزشکی برای برطرف نمودن نمایش بیش از حد لثه هنگام صحبت یا خندیدن فرد به کار می رود. در چنین شرایطی به نظر می رسد فردی که لبخند لثه ای دارد دندان های کوتاهی دارد. اما در حقیقت دندان های آن ها دارای سایز و اندازه معمولی است و این بافت لثه است که اضافه بوده و تا حدی روی دندان ها را پوشانده است. با دکتر فراغت همراه شوید تا هر آنچه لازم است در مورد جراحی افزایش تاج دندان بدانید.

بیشتر بدانید :

درمان ریشه دندان و معرفی انواع روش های آن

جراحی افزایش طول تاج دندان با چه هدفی استفاده می شود؟

تاج قسمتی از دندان است که در بالای خط لثه قابل مشاهده است؛ برخی از افراد با اهداف زیبایی برای جراحی افزایش طول تاج دندان به دندانپزشکی مراجعه می کنند، در حالی که برخی دیگر از افراد  برای آشکار شدن نواحی پوسیده یا شکسته بخشی از دندان که در زیر لثه پنهان شده است، به انجام این عمل جراحی نیاز دارند.

به طور کلی جراحی افزایش طول تاج دندان با چند هدف مختلف انجام می شود :

  • ترمیم و رسیدگی به دندان های آسیب دیده : گاهی اوقات به دلیل آسیب شدید دندان، زمانی که تخریب دندان تا زیر لثه ادامه پیدا کرده است، به منظور آشکار سازی بخش پنهان دندان، جراحی لثه انجام می شود تا بخش آسیب دیده دندان مشخص شود.
  • طراحی لبخند : جراحی افزایش طول تاج دندان، نه تنها به زیبایی لبخند فرد کمک می کند، بلکه باعث حفظ هر چه بهتر بهداشت و سلامت دهان و دندان می شود.
  • روکش کردن دندان ها : در صورتی که بخشی از دندان که در زیر لثه پنهان است، نیاز به روکش کردن داشته باشد، لازم است که ابتدا عمل جراحی افزایش طول تاج یا به عبارتی حذف لثه، انجام شود و سپس دندان ها روکش شود.

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

افرادی که لبخند لثه ای دارند معمولاً بیش از 3 میلی متر از لثه آن ها موقع لبخند زدن در معرض دید است. در این نوع عمل جراحی دندانپزشک با برداشتن بافت نرم و گاهی اوقات استخوانی، اقدام به افزایش بخش قابل رویت دندان می کند. این عمل ممکن است روی یک دندان، چند دندان یا کل خط لثه انجام شود.

ممکن است افراد برای انجام این عمل جراحی در مورد فضای مربوط به بافت لثه دچار نگرانی شوند؛ ولی عزیزان از این بابت اصلا نگران نباشید، دندانپزشک مراقب های لازم را برای حفظ فضای کافی لثه و همچنین حفظ سلامت ساختار دهان و دندان در نظر خواهد گرفت.

البته لازم است بدانید که جراحی افزایش طول تاج دندان برای همه ی افراد مناسب نیست و لازم است که قبل از هر اقدامی با دندانپزشک خود مشورت نمائید.

چگونه برای جراحی افزایش طول تاج دندان آماده شویم؟

زمانی که تصمیم گرفتید جراحی افزایش طول تاج دندان را انجام دهید، قبل از هر چیز لازم است برای انجام معاینه و بررسی های لازم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از فاکتورهای بسیار مهم و با اهمیت برای انجام این عمل جراحی، داشتن لثه های سالم و سلامت کامل آن ها می باشد. بنابراین باید قبل از عمل جراحی افزایش تاج دندان از سلامت کامل لثه های شما اطمینان حاصل شود. به علاوه توصیه می شود این موارد را حتما رعایت کنید :

  • به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید
  • پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید
  • برای ارزیابی جامع وضعیت دهان و دندان خود، مراجعه سالانه به دندانپزشک داشته باشید

به منظور حصول نتایج مطلوب، دندانپزشک، دندان ها، لثه و ساختارهای اطراف دندان ها را از قبل ارزیابی خواهد کرد.

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه انجام می شود؟

به طور کلی در این نوع عمل جراحی، بافت اضافی لثه برداشته می شود. در شرایط خاص نیز دندانپزشک باید بافت استخوانی را برداشته یا آن را تغییر شکل دهد تا تعداد بیشتری از دندان ها نمایان شود.

تکنیک های افزایش طول تاج دندان

  • برداشتن لثه
  • جراحی فلپ با تغییر موقعیت بخش آپیکال یا زاویه ای لثه
  • جراحی بیرون زدگی ها

در واقع دندانپزشک با توجه به علت ایجاد بافت اضافی لثه و وضعیت دهان و دندان های فرد مناسب ترین روش را انتخاب می کند.

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب تکنیک مناسب برای جراحی

  • ملاحظات زیبایی شناختی
  • طول ریشه دندان در مقایسه با تاج آن
  • میزان فاصله ریشه دندان ها
  • وضعیت ظاهر ریشه
  • وضعیت استخوان ها
  • موقعیت دندان یا دندان آسیب دیده
  • بررسی اینکه آیا نیاز به پر کردن دندان هست یا نه؟!

نکات مهم پس از انجام عمل جراحی افزایش طول تاج دندان

مدت زمان و فرایند بهبودی، به نوع عمل افزایش طول تاج دندان بستگی دارد و دندانپزشک دستورالعمل های دقیقی را در این خصوص به فرد ارائه می دهد.

به طور کلی فرایند عمل جراحی لثه به این ترتیب است که :

ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس می شود تا فرد دردی را احساس نکند. با این حال، فرد ممکن است پس از بین رفتن  بی حسی، اندکی احساس درد و ناراحتی بکند. لازم به ذکر است که برخی از افراد برای تسکین درد و التهاب پس از عمل، به داروهای ضد التهاب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نیاز دارند.

چند روز اول پس از عمل جراحی افزایش طول تاج دندان ، تورم و خونریزی جزئی دور از انتظار نیست. دندانپزشک ممکن است استفاده از کمپرس سرد را در ناحیه مورد نظر برای کمک به درد و تورم توصیه کند.

جراحی افزایش طول تاج دندان

در دوران نقاهت، لازم است که بیمار از یک رژیم غذایی نرم استفاده کند و بعد از صرف غذا دهان خود را با آب بشوید؛ به علاوه دندانپزشک ممکن است دهانشویه کلرهگزیدین را دو بار در روز پس از عمل جراحی تجویز کند. به علاوه از مسواک زدن روی ناحیه ی جراحی شده پرهیز کنید.

پس از بهبودی در مراحل اولیه، درد و تورم لثه ها به طور کامل از بین می رود و لثه‌ها به کوچک شدن ادامه می‌دهند و بهبودی کامل ممکن است 6 تا 12 هفته طول بکشد؛ گاهی نیز بهبودی در ناحیه جلویی لثه ها ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد.

کلام پایانی

جراحی افزایش طول تاج دندان ، یکی از انواع عمل جراحی دهان و دندان است که به منظور آشکار نمودن بخش پنهان دندان در زیر لثه ها انجام می شود.

انجام این عمل جراحی می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کند و همچنین باعث می شود شما لبخند زیباتری داشته باشید.

اما همانطور که گفتیم ممکن است بعد از عمل جراحی مقداری خونریزی و درد داشته باشید، یا نسبت به نوشیدنی های سرد یا گرم حساس شوید، اما این حساسیت به مرور زمان کاهش می یابد و لثه ها نیز ترمیم می شود.