از آنجا که بهداشت دهان و دندان سهم بسزایی در سلامت عمومی بدن دارد، این روزها نسبت به سال ها قبل افراد به سلامت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت می دهند؛ و در کنار آن داشتن دندان های سفید و زیبا و لبخندی زیباتر می تواند به ایجاد حس خوب در افراد کمک کند. بر همین اساس تعداد طرفداران بلیچینگ دندان در حال افزایش است. در این مقاله با دکتر فراغت همراه شوید تا به شما بگوئیم که دقیقا بلیچینگ چیست؟ و انواع روش های سفید کردن دندان کدام است!

حتما بخوانید :

جراحی افزایش طول تاج دندان

درمان ریشه دندان و معرفی انواع روش های آن

طراحی لبخند چیست ؟

انواع روش های بلیچینگ دندان چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم روش های بلیچینگ دندان را معرفی می کنیم می توانیم بگوئیم که سفید کردن دندان ها به دو روش انجام می شود. بلیچینگ دندان در دندانپزشکی و توسط پزشک و بلیچینگ دندان در خانه؛ ممکن است افرادی زیادی باشند که ترجیح دهند بلیچینگ دندان را در خانه انجام دهند؛ اما دوست عزیز لازم است بدانید که قبل از اقدام برای سفید کردن دندان ها در خانه، با پزشک مشورت کنید؛ به این دلیل که دندانپزشک شما به منظور حصول نتایج بهتر، بررسی های اولیه مربوط به علت تغییر رنگ دندان را انجام می دهد و سپس راهکارهای درمانی مناسب تری را پیشنهاد می دهد.

سفید کردن دندان توسط دندانپزشک به چند روش انجام می شود، روش هایی مثل لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیز و بلیچینگ دندان. در این مقاله ما به ذکر مطالبی مهم در مورد بلیچینگ دندان پرداخته ایم. لطفا همراه ما باشید.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یکی از کم ضررترین روش ها برای از بین بردن زردی و رنگ بد دندان است و به درخشان شدن و سفید شدن رنگ دندان های فرد کمک می کند. در این روش با توجه به رنگ دندان ها و جنس آن، به میزان دو الی سه درجه رنگ دندان سفیدتر می شود و تغییر رنگ پیدا خواهد کرد. در ادامه دو روش کلی بلیچینگ دندان را برای شما توضیح داده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

بلیچینگ دندان چیست؟

معرفی روش های بلیچینگ دندان

پیش تر گفتیم که به طور کلی به دو روش بلیچینگ دندان انجام می شود؛ روش که افراد می توانند با استفاده از آن دندان های خود را در خانه سفید کنند و روش دیگر بلیچینگ دندان که توسط دندانپزشک در کلینیک انجام می شود. در این بخش از مقاله به ذکر مطالبی در مورد این دو روش پرداخته ایم.

بلیچینگ دندان در خانه

در این روش، یک کیت بلیچینگ دندان ، توسط دندانپزشک تجویز می شود. فرد پس از مطالعه دستور کار کیت بلیچینگ، و آشنایی با نحوه استفاده از آن، می تواند بلیچینگ دندان خود را در خانه انجام دهد.

بلیچینگ دندان در دندانپزشکی

به بلیچینگ دندان در دندانپزشکی در اصطلاح Office Bleaching گفته می شود. در این روش همانطور که از نام آن پیداست، عملیات سفید کردن دندان در دندانپزشکی و توسط پزشک انجام می شود. در فرایند بلیچینگ دندان در دندانپزشکی، ابتدا پزشک دندان های شما را به یک محلول اسیدی آغشته می کند و پس از آن ماده ای اکسید کننده روی مینای دندان شما قرار می دهد؛ پس از آن دندان ها را در معرض نور شدید یا لیزر قرار می دند. از این روش با عنوان بلیچینگ دندان با لیزر نیز یاد می شود.

بلیچینگ دندان چیست؟

تعداد جلسات لازم برای بلیچینگ دندان توسط پزشک، یک الی سه جلسه می باشد و مدت زمان لازم در هر جلسه 30 الی 60 دقیقه می باشد.

دندانپزشک به منظور محافظت از لثه ها در برابر موارد اکسید کننده که برای بلیچینگ دندان استفاده می کند، از یک ژل محافظت کننده استفاده می کند تا فرد دچار درد، حساسیت و ناراحتی های لثه نشود. بنابراین توصیه می شود که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پس از انجام بلیچینگ دندان ، حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید که از دانش و مهارت های کافی برخوردار باشد.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

هزینه بلیچینگ دندان یکی از فاکتورهایی است که تقریبا برای تمامی افراد بسیار مهم و قابل توجه می باشد. معمولا افراد پس از دریافت پاسخ سوالات اولیه خود در مورد اینکه بلیچینگ دندان چیست؟ و چگونه انجام می شود، در مورد هزینه بلیچینگ دندان سوال می پرسند. برای پاسخ به این سوال باید بگوئیم که با توجه به نوع بلیچینگ دندان ، هزینه آن نیز متفاوت می باشد.

همچنین هزینه انجام بلیچینگ دندان در خانه، و در کلینیک دندانپزشکی با یکدیگر متفاوت می باشد.

اما به طور کلی بلیچینگ دندان یکی از بهترین روش ها برای سفید و تمیز کردن دندان ها نسبت به کامپوزیت یا لمینت می باشد که بسیار کم عوارض تر و با هزینه ای مقرون به صرفه تر قابل انجام است.

مراقبت های لازم بعد از بلیچینگ دندان چیست؟

بعد از اینکه عملیات بلیچینگ دندان به پایان رسید، لازم است به نکات مهمی که در ارتباط با مراقبت از دندان ها و لثه وجود دارد توجه کافی داشته باشید و این نکات را به درستی رعایت نمائید.

  • در ساعات اولیه بعد از انجام بلیچینگ برای جلوگیری از درد و التهابات لثه، لثه ها را با آب گرم بشویید و به آرامی ماساژ دهید
  • دندان های خود را روزی دو بار با آب گرم بشویید
  • تا 24 ساعت بعد از بلیچینگ دندان از مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه مثل انواع نوشابه ها خودداری کنید
  • پس از مصرف هر وعده غذایی سریعا دندان ها خود را تمیز کنید
  • از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید
  • غذاهایی سرد مصرف نکنید
  • پس از انجام بلیچینگ دندان بیشتر از مواد غذایی بی رنگ استفاده کنید. مثلا نوشیدنی هایی مثل شیر و آب را بیشتر مصرف کنید؛ همچنین میوه هایی مثل موز و سیب پوست کنده.
  • یک هفته پس از انجام بلیچینگ برای انجام بررسی های لازم به دندانپزشک خود مراجعه کنید
  • چای سیاه و قهوه کمتر مصرف کنید

بلیچینگ دندان چیست؟

کلام پایانی

حال که متوجه شدید بلیچینگ دندان چیست؟ و با انواع روش های انجام آن آشنا شدید، لازم است بدانید که برای سفید کردن دندان باید ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید؛ به این دلیل که بلیچینگ دندان می تواند دندان ها را به طور موقت حساس کند، یا برای افرادی که کلا دندان های حساسی دارند، اندکی ناراحت کننده باشد.

بنابراین حتی اگر تصمیم دارید که بلیچینگ دندان را در خانه انجام دهید، باید بدانید که در صورت استفاده نادرست از کیت های خانگی، کیت‌ها می‌توانند منجر به سوختگی یا حتی سفید شدن موقت لثه‌ها بشود.

همچنین ممکن است بلیچینگ دندان برای برخی از انواع دندان ها با رنگ و جنس خاص، جوابگو نباشد، در این صورت برای اینکه مطمئن شوید سفید کردن دندان برای شما اثربخشی لازم را دارد یا نه!؟ با دندانپزشک خود مشورت کنید.

از توجه و همراهی شما تا پایان این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم.