لبخند ، توانایی فرد برای بیان طیف وسیعی از احساسات خود از طریق ساختار و حرکت دندان ها و لب ها می باشد. لبخند زیبا اصولا دلنشین است و البته اهمیت دادن به یک لبخند زیبا چیز جدیدی نیست. در این مقاله ما قصد داریم در مورد طراحی لبخند که یکی از خدمات زیبایی دندان محسوب می شود، مطالبی را عنوان کنیم. به علاوه شما را با روش های طراحی لبخند آشنا کنیم. لطفا با دکتر فراغت همراه باشید.

حتما بخوانید :

درمان فاصله بین دندان ها

مراحل پر کردن دندان

منظور از ترمیم دندان چیست ؟

آشنایی با اصطلاح طراحی لبخند

با مطالعه تاریخ متوجه خواهیم شد که از سال ها قبل به زیبایی اهمیت زیادی داده می شد و از حدود 800 سال پیش تا کنون اقوامی بوده اند که عاج فیل را به گونه ای تراش می دادند تا بتوانند آن را به فرم دندان های طبیعی در آورند و در واقع از آن دندان بسازند.

در طراحی لبخند، با تغییر اندازه نسبی ، طراحی لبه یا زاویه دندان ها ، جراحی لثه و … تغییرات مثبتی ایجاد می شود که باعث زیبا شدن لبخند می شود.

برای طراحی اصولی لبخند دندانپزشک باید بررسی های لازم را انجام دهد تا نتیجه ی مطلوب برای بیمار حاصل شود. دندانپزشک از تجربیات بالینی و شواهد علمی استفاده می کند تا توصیه هایی را ارائه دهد که در نهایت به نفع بیمار است.

هدف از طراحی لبخند چیست؟

هدف از طراحی لبخند، ایجاد یک سیستم برای جویدن که بسیار پایدار است ، جایی که دندان ها ، بافت ها ، ماهیچه ها ، ساختارهای اسکلتی و … همه با هم هماهنگ عمل می کنند. دستیابی به یک نتیجه موفق ، سالم و کاربردی، مستلزم درک روابط متقابل بین تمام ساختارهای دهان ، از جمله ماهیچه ها ، استخوان ها ، مفاصل ، بافت های لثه و نسوج می باشد.

طراحی لبخند

فاکتورهای تاثیرگذار بر طراحی لبخند

یک لبخند زیبا در صورت شما نیاز به یکپارچگی کامل ترکیب صورت و ترکیب دندان ها دارد. ترکیب صورت شامل بافت های سخت و نرم صورت است. ترکیب دندان به طور خاص به دندان ها و ارتباط آن ها با بافت های لثه مربوط می شود.

زیبایی صورت بر اساس اصول استاندارد زیبایی شناسی شامل تراز ، تقارن و تناسب اجزا صورت می باشد. تجزیه و تحلیل ، ارزیابی و برنامه ریزی درمان زیبایی صورت اغلب شامل یک رویکرد چند رشته ای است که می تواند شامل ارتودنسی ، جراحی ارتوگناتیک ، درمان پریودنتال ، دندانپزشکی زیبایی و جراحی پلاستیک باشد.

بنابراین طراحی لبخند شامل ارزیابی و تجزیه و تحلیل ترکیب صورت و دندان می باشد. در این بخش به اختصار فاکتورهای تاثیرگذار بر طراحی لبخند را خواهیم گفت. همچنان همراه ما باشید.

  • ترکیب، فاصله و طول دندان ها
  • سلامت لثه ها
  • سن و جنسیت فرد
  • و …

اصول طراحی لبخند

لازم است که طراحی لبخند طبق اصول خاصی انجام شود. اصول طراحی لبخند عبارتست از :

تحلیل و آنالیز نسبت اجزا صورت فرد

به این ترتیب که باید هنگام لبخند، خط لب بالا، خطی که دندان های نیش را به هم وصل می کند و خطی که مردمک های چشم را به هم وصل می کند با یکدیگر موازی باشد.

تحلیل و بررسی نسبت دندان ها و لب ها

در این نوع آنالیز، وضعیت دندان ها هنگام تلفظ حروفی مثل E یا M بررسی می شود، همچنین وضعیت دندان ها در حالت استراحت یا محل دقیق قرار گرفتن دندان ها پیشین فک بالا هنگام لبخند بررسی می شود.

طراحی لبخند

آنالیز کردن دندان ها

در این مرحله نسبت عرض دندان ها به ارتفاع آن ها سنجیده می شود. رعایت نسبت طلایی در لبخند، یعنی آنچه هنگام طرح یک لبخند در نقاشی در نظر گرفته می شود، مورد بررسی قرار می گیرد؛ به علاوه ویژگی های ظاهری دندان ها و … .

آنالیز و بررس لثه ها

به طور مثال بررسی می شود که هنگام لبخند کامل چه مقدار از لثه های فرد دیده می شود. آیا نیاز به لیفت لثه وجود دارد یا نه و مواردی از این قبیل.

طراحی لبخند دیجیتال چیست؟

طراحی لبخند دیجیتال یا Digital Smile Design (DSD) انقلابی در دندانپزشکی است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا قبل از هر اقدام دندانپزشکی برای طراحی لبخند ، از تمامی جوانب برای انجام کار و همچنین نحوه درمان آگاه شوید.

در حقیقت در روش طراحی لبخند دیجیتال، یک راه حل مدرن، راحت و سریع ارائه می شود و فرصتی در اختیار دندانپزشکان قرار می گیرد تا بتوانند به نتایج قابل پیش بینی که برای بیمار مطلوب باشد دست یابند.

DSD یا طراحی لبخند دیجیتال چگونه می تواند به شما کمک کند؟

اگر تصمیم گرفته اید ظاهر دندان های خود را تغییر دهید تا لبخندی زیباتر داشته باشید، اما هنوز نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید ، طراحی لبخند دیجیتال می تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری نماید.

در واقع دندانپزشک با استفاده از نرم افزارهای دیجیتالی ، دندان های جدید شما و لبخندتان را با دندان های جدید طراحی کرده و به شما نشان می دهد، تا با ویژگی های صورت و شخصیت شما و … تناسب داشته باشد. در حقیقت شما از طریق نرم افزار می توانید “لبخند آزمایشی” خود را به صورت آزمایشی مشاهده کنید و پیش از شروع درمان ، ظاهر آن را ببینید و نظر خود را اعلام کنید.

انواع تکنیک های مورد استفاده در طراحی لبخند

در این  بخش از مقاله شرح مختصری از رایج ترین تکنیک های مورد استفاده دندانپزشکان که برای اصلاح یا طراحی لبخند فرد به کار می رود آورده ایم.

سفید کردن دندان ها

در این تکنیک یک ماده شیمیایی با پایه پراکسید مستقیماً بر روی دندان ها اعمال می شود تا لکه ها و رسوبات دندان را از بین ببرد و یک تغییر رنگ جزئی نیز در رنگ دندان ها ایجاد می کند و دندان سفیدتر می شود.

باندینگ Tooth bonding

در این تکنیک از تکنیک های طراحی لبخند ، از ماده اکریلیک روی دندان استفاده می شود که می تواند شکل و رنگی مطابق با ظاهر طبیعی سایر دندان های بیمار داشته باشد. این تکنیک در درجه اول برای دندان های خرد شده ، شکسته یا پوسیده و همچنین برای تغییر شکل دندان ها با حداقل تغییر در آن استفاده می شود.

به عبارت دیگر باندینگ دندان روشی است که در آن دندانپزشک یک رزین کامپوزیت یا روکش چینی، همرنگ دندان را برای ترمیم آسیب، روی یک یا چند دندان شما اعمال می کند. این یک راه حل مقرون به صرفه است زیرا به طور قابل توجهی ارزان تر از سایر روش های دندانپزشکی زیبایی مانند انواع دیگر روکش ها می باشد.

فرم دادن مینای دندان

در این روش با حذف بخشی از مینای دندان ، که همان لایه بیرونی دندان است ، شکل ظاهری دندان بهبود می یابد.

 

اصلاح طرح لبخند

روکش دندان

در این روش یک پوسته نازک از مواد همرنگ دندان ، معمولاً از جنس چینی ، که به طور سفارشی برای قرار گرفتن روی سطح جلویی دندان ها طراحی شده است، روی دندان چسبانده می شود.

ایجاد تاج و پل

این تکنیک برای دندان های بسیار آسیب دیده یا دندان هایی که کاملا خراب شده مورد استفاده می شود و تاج جایگزین دندان از دست رفته می شود. تاج یا پل معمولاً دارای یک هسته داخلی برای استحکام و یک پوسته چینی خارجی برای ظاهر دندان دارد. قرار دادن تاج و پل (Crowns and Bridges) یک روش ترمیم دندان است که سطح در معرض دید دندان را می پوشاند تا  ظاهر آن را بهبود بخشد.

بریج یک روش ترمیم دندان برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته است که شامل یک دندان مصنوعی یا روکش‌هایی است که از دو طرف متصل می‌شوند. روکش ها و بریج ها به گونه ای طراحی شده اند که با شکل طبیعی دندان ها مطابقت داشته باشند و می توانند از انواع مختلفی از مواد ساخته شوند.

ایمپلنت های دندانی

به عنوان یک راه حل جایگزین برای دندان های از دست رفته که کشیده شده است، از طریق جراحی در فک بیمار قرار می گیرد.

کانتورینگ لثه

تکنیک کانتورینگ لثه ، یک عمل جراحی جزئی است که در آن موقعیت بافت لثه و گاهی استخوان زیر آن را تغییر می دهند ، تا ظاهر لثه بهتر شده و خط لثه در اطراف دندان ها منظم تر شود.

مزایای طراحی لبخند

مزایای طراحی لبخند چیست؟

 در مورد مزیت های طراحی لبخند ، باید بگوییم به طور کلی با انجام این کار شما می توانید شاهد تغییرات چشم گیری در زیبایی چهره و همچنین سلامت دهان و دندان خود باشید. با این وجود به منظور آگاهی بیشتر شما از مزابای اصلاح طرح لبخند ، در این بخش از مقاله برخی از مهم ترین مزیت های آن را برشمرده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

  • پس از طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند خود، قطعا لبخند زیباتری خواهید داشت و جوان تر به نظر خواهید رسید.
  • با انجام طراحی لبخند ، زمانی که لبخند می زنید نه تنها خودتان احساس رضایت بیشتری از لبخندتان خواهید داشت، بلکه دیگران از بودن در کنار شما حس بهتری خواهند داشت؛ و این در افزایش اعتماد به نفس شما نقش بسیار پررنگی دارد.
  • اصلاح طرح لبخند باعث می شود کلیه ی مشکلات مربوط به دهان و دندان های شما اصلاح شود. بنابراین شما برای مدت زمان طولانی تری از سلامت کامل دهان و دندان برخوردار خواهید بود.

مراقبت های بعد از طراحی لبخند

با توجه به تکنیک ایی که برای طراحی لبخند استفاده می شود، پس از آن لازم است مراقبت های لازم و البته ضروری را انجام دهید؛ رعایت این نکات، نه تنها به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می کند، بلکه باعث می شود طرح لبخند شما برای مدت زمان بیشتری ماندگار باشد. بنابراین بعد از طراحی لبخند این نکات را رعایت نمایید :

  • به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید؛ همچنین به طور منظم و صحیح، دندان های خود را مسواک بزنید؛ و برای جلوگیری از ایجاد پلاک های دندانی از خمیر دندان مناسب استفاده کنید.
  • استفاده از دهانشویه به طور قابل توجهی در حفظ سلامت دهان و دندان تاثیرگذار است؛ به این دلیل که هم باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان می شود و هم مانع ایجاد پلاک های دندانی می شود.
  • سعی کنید مواد غذایی سفت استفاده نکنید؛ همچنین به هیچ عنوان سعی نکنید از دندان های خود برای شکستن پوست سفت مغریجات استفاده کنید.
  • همانطور که می دانید انواع نوشیدنی هایی که در بازار وجود دارد، حاوی مواد رنگی می باشد که مصرف زیاد آن ها می تواند باعث تغییر رنگ دندان های شما بشود، بنابراین بعد از انجام طراحی لبخند ، سعی کنید مصرف نوشیدنی های رنگی از جمله چای و قهوه را به حداقل برسانید؛ و حتما بعد از مصرف این دست نوشیدنی ها، آب بنوشید یا دندان های خود را تمیز کنید.
  • جهت حصول اطمینان از سلامت دندان ها بعد از طراحی لبخند، به طور مرتب برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر به ورزش های رزمی علاقه مند هستید و مشغول فعالیت در چنین رشته های ورزشی می باشید، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم استفاده از نایت گارد برای شما تجویز شود.
  • افرادی که عادت دندان قروچه دارند، باید بدانند که این حرکت می تواند به دندان های شما اسیب جدی وارد نماید. بنابراین، زمانی که برای طراحی لبخند تصمیم گرفتید ، در ارتباط با این مشکل خود با دندانپزشک تان مشورت کنید.

این موارد از مهم ترین نکات و جز مراقبت های بعد از طراحی لبخند می باشد که لازم است حتما توجه کافی به آن ها داشته باشید و به طور مرتب رعایت نمایید.

کلام پایانی درباره طراحی لبخند

این طبیعی است که افراد با ویژگی های ظاهری متفاوتی به دنیا می آیند و دهان و دندان نیز از جمله اندام هایی هستند که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متفاوت است. این فرم دندان ها و شکل لبخند است که در زیبایی چهره فرد بسیار تاثیرگذار است و بر همین اساس طراحی لبخند اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

در مقاله ای که پیش رو دارید، مطالبی را در مورد طراحی لبخند و متدهایی که این کار با استفاده از آن ها انجام می شود ذکر کردیم. به علاوه گفتیم که چه فاکتورهایی در طراحی لبخند تاثیرگذار است.

امید است مطالب گفته شده مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

طراحی لبخند

سوالات متداول در مورد طراحی لبخند

طراحی لبخند یا همان اصلاح طرح لبخند چه مدت زمان می برد؟

مدت زمان مورد نیاز برای انجام فرایند طراحی لبخند ، در افراد با وضعیت مختلف دهان و دندان، متفاوت خواهد بود و می تواند بین سه هفته تا چند ماه طول بکشد. اما چنانچه دندان ها سالم باشد، اطلاح طرح لبخند در سریع ترین زمان ممکن قابل انجام است.

پس از انجام طراحی لبخند نتیجه ی آن پس از گذشت چه مدت زمانی قابل مشاهده است؟

به طور کلی اگر دندان های شما مشکلات جدی نداشته و نیاز به ترمیم، اورتودنسی یا ایمپلنت نداشته باشد، بلافاصله پس از اتمام فرایند اطلاح طرح لبخند می توانید نتیجه ی آن را مشاهده کنید؛ در غیر این صورت لازم است ابتلا اصلاحات لازم روی دندان های شما انجام شود، سپس عملیات طراحی لبخند آغاز شود.

چه افرادی برای اصلاح طرح لبخند کاندیدای مناسبی هستند؟

طراحی لبخند یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که بنا بر تشخیص دندانپزشک انجام می شود و بیشتر این دسته افراد کاندیدای انجام طرح اصلاح لبخند خواهند بود :

  • افرادی که دوست دارند لبخند زیباتری داشته باشند و با اعتماد به نفس بیشتری بخندند
  • این یک حقیقت است که اصلاح طرح لبخند تا حد زیادی باعث می شود که سن فرد کمتر به نظر برسد؛ بنابراین طراحی لبخند برای افرادی مناسب است که مایلند جوان تر به نظر برسند
  • گاهی اوقات اصلاح طرح لبخند نه تنها جنبه ی زیبایی دارد، بلکه باعث سلامت هر چه بیشتر دهان و دندان می شود. در چنین شرایطی افرادی که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهند نیز می توانند کاندیدای مناسبی برای طراحی لبخند باشند.

آیا افراد سیگاری کاندیدای مناسبی برای طراحی لبخند هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، از آنجا که در اصلاح طرح لبخند از لمینت دندان و کامپوزیت ونیر استفاده می شود، و این دو به نیکوتین موجود در سیگار حساس هستند، و به مرور زمان اتصال آن ها از بین می رود، توصیه می شود افراد سیگاری که قصد دارند طراحی لبخند انجام دهند، سیگار را ترک کنند؛ ناگفته نماند، دود سیگار به مرور زمان باعث تغیر رنگ کامپوزیت نیز می شود.