روکش دندان یک لایه ی نازک است که از متریال مخصوصی توسط دندانپزشک ساخته می شود و با هدف بهبود ظاهر دندان در افرادی که دندان های آن ها به دلایل مختلف آسیب دیده یا دچار تغییر رنگ شده است، استفاده می شود. در این مقاله با دکتر فراغت همراه شوید؛ ما به شما خواهیم گفت که روکش دندان چیست؟ و شما را با انواع روکش دندان آشنا خواهیم کرد.

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

شما تا چه حد به سلامت دندان ها، این مرواریدهای زیبا که هدیه ی خداوند به شما می باشد اهمیت می دهید؟ همانطور که می دانید دندان ها در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم توجه به تغذیه مناسب پس از مدتی دچار تغییر رنگ و پوسیدگی خواهد شد. پس توصیه ما این است که حتما به سلامت دهان و دندان خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و چکاپ سالانه دندان های خود را فراموش نکنید.

در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی در ارتباط با دندان های خود مواجه خواهید شد که برای ترمیم و بازیابی مجدد عملکرد آن ها لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید و از راه حل های ممکن در این حوزه که خوشبختانه به مدد پیشرفت علم و تکنولوژی ارائه شده است، بهره مند شوید. روکش دندان یکی از متدهای پرطرفدار برای ترمیم دندان ها می باشد. همچنان همراه ما باشید تا با نکات جالبی در مورد اینکه روکش دندان چیست؟ و انواع آن آشنا شوید.

روکش دندان چیست؟

ممکن است شما بارها از دوستان و آشنایان خود شنیده باشید که برای روکش کردن دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کرده اند، اما دقیقا ندانید که روگش دندان چیست؟ و چه کاربردی دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که روکش دندان یک لایه نازک است که به منظور اتصال روی مینای دندان فرد، به صورت سفارشی برای او ساخته می شود و به منظور کمک به بهبود ظاهر دندان و پنهان کردن مشکلات و تغییر رنگ دندان یا آسیب های دندانی طراحی شده است.

روکش دندان معمولا بین 7 تا 15 سال دوام دارد و پس از گذشت این مدت زمان، ممکن است لازم باشد که با مشورت دندانپزشک خود آن ها را جایگزین کنید تا همچنان ظاهر زیبای دندان های شما حفظ شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان در حقیقت نیازی به مراقبت های خاصی ندارد و کافیست اصول اصلی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمائید. مثلا به طور مرتب مسواک بزنید، از دهانشویه های مناسب طبق توصیه دندانپزشک خود استفاده کنید و … .

روکش دندان برای چه نوع آسیب های دندانی کاربرد دارد؟

آسیب های دندانی از قبیل :

  • لکه و تغییر رنگ دندان
  • خراش ها و شکستگی های کوچک لبه های دندان
  • پوسیدگی دندان
  • دندان هایی که مستقیما رشد نکرده اند و کج شده اند
  • ترمیم شکاف بین دندان ها
  • و …

روکش های دندانی به بهبود ظاهر دندان های افراد کمک می کند و می تواند برای افرادی که به دنبال راه حل طولانی مدت برای برطرف نمودن مشکلاتی در ارتباط با ظاهر دندان های خود هستند مفید باشد؛ به ویژه برای افرادی که به سایر راه های درمان های ممکن در حوزه دندانپزشکی مانند بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها، بریس ها یا نگهدارنده ها و … پاسخ نداده اند و نتایج مطلوبی برای آن ها حاصل نشده است.

در طی فرآیند قرار دادن روکش دندان ، دندانپزشک معمولاً مقدار کمی از مینای دندان را که پوشش نازک محافظ بیرونی دندان است، برمی دارد؛ سپس دندانپزشک روکش دندان را روی مینای دندان به طور دائم و ثابت قرار می دهد. بنابراین فرد نمی تواند آن ها را خارج کرده یا انتخاب کند که دیگر از آن استفاده نکند. در حقیقت روکش دندان به طور دائم روی مینای دندان چسبانده و فیکس می شود.

انواع روکش دندان چیست؟

با توجه به جنس روکش دندان و متریالی که روکش های دندان با استفاده از آن ها ساخته می شود، انواع روکش دندان در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد که در این بخش از مقاله به معرفی آن ها پرداخته ایم.

روکش دندان PFM : روکش دندان پی اف ام ، نوعی روکش دندان از جنس فلز و چینی است. در واقع به منظور استحکام بیشتر روکش دندان دور آن از جنس فلز ساخته می شود و بخش هسته ای آن از جنس فلز است. برای زیبایی آن روکشی از جنس چینی روی آن قرار می دهند و به این ترتیب ترکیبی از استحکام و زیبایی فراهم می شود. با وجودی که این نوع روکش دندان در دندانپزشکی ها بسیار پرکاربرد است، اما برای افرادی که دچار تحلیل لثه شده اند، به خصوص در دندان های جلویی، چندان توصیه نمی شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان زیرکونیوم : این نوع روکش دندان تمام سرامیک می باشد و به منظور استحکام بیشتر و تقویت آن از قاب های زیرکونیومی نیز در ساخت آن ها استفاده شده است. این نوع روکش دندان از لحاظ ساختار مانند روکش دندان پی اف ام است و مزیتی که دارد این است که ظاهری بسیار طبیعی و زیبا دارد و برای روکش کردن دندان ها در هر بخش از دهان می تواند گزینه ای مناسب باشد.

روکش دندان تمام رزین : این نوع روکش دندان کاملا از جنس کامپوزیت رزین می باشد و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه می باشد، ولی از استحکام کمتری هم برخودار بوده و به مرور زمان دچار فرسایش می شود.

روکش دندان تمام فلزی : این نوع روکش دندان به طور کامل از جنس فلز ساخته شده است و از استحکام بالایی برخوردار است. روکش دندان تمام فلز جز بهترین نوع روکش های دندان محسوب می شود و به طور کامل با دندان فیت می شود. در واقع در ساخت این نوع روکش دندان از آلیاژهای فلز استفاده می شود و به درخواست افراد از فلزات گرانبها مثل طلا، پلاتینیوم و یا پالادیوم نیز استفاده می شود.

روکش دندان تمام سرامیک : این نوع روکش دندان به طور کامل از جنس سرامیک است. به این نوع روکش های دندان روکش چینی نیز گفته می شود و معمولا از پرسلن ساخته می شود. در مقایسه با روکش دندان فلزی که تنها روکش چینی دارد، روکش دندان تمام سرامیک ظاهری طبیعی تر دارد و در ساخت آن از هیچ نوع فلزی استفاده نشده است. اما روکش تمام فلزی از استحکام بالاتری برخوردار است.

فرایند روکش کردن دندان ها طی چه مراحلی انجام می شود؟

اگر مایل هستید بدانید انجام روکش دندان طی چه مراحلی انجام می شود، لطفا این بخش از مقاله را به دقت مطالعه کنید. ما به طور مختصر این مراحل را برای شما آورده ایم.

  • مرحله ی اول مربوط می شود به تراش دندان. در واقع در این مرحله بخشی از مینای دندان به تشخیص دندانپزشک، تراش داده می شود.
  • در مرحله دوم دندان تراش خورده قالب گیری می شود و با توجه به رنگ سایر دندان ها، رنگی مناسب برای ساخت روکش دندان انتخاب می شود به طوری که با سایر دندان ها هماهنگی داشته باشد.
  • مرحله سوم، مرحله ای است که قالب ها به لابراتوار انتقال داده می شود تا روکش ساخته شود. در ابتدا روکش موقتی تولید شده و روی دندان قرار می گیرد تا عیوب احتمالی بر طرف شود.
  • در این مرحله روکش اصلی آماده شده، و پس از خشک کردن سطح دندان با هوا، چسب مخصوص روی دندان گذاشته می شود و روکش روی دندان چسبانده می شود.
  • در مرحله آخر نیز به منظور خشک کردن سطح دندان و اینکه مواد چسبی به خوبی روی دندان بچسبد، از نور لیزر به مدت 60 ثانیه استفاده می شود.

توجه نمایید که برای نصب روکش دندان ، به بی حسی موضعی نیازی نیست؛ اما زمانی که بیمار دندان و لثه های حساسی داشته باشد، از ژل های بی حس کننده برای بی حسی موضعی استفاده می شود.

روکش دندان چیست؟

مزایا و معایب روکش دندان

حال که با روکش دندان و انواع آن آشنا شدید، ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که روکش دندان چه مزایا و معایبی دارد و آیا روکش دندان، باعث آسیب به دندان های اصلی می شود؟ برای دریافت پاسخ سوال خود همچنان با ما همراه باشید.

حقیقت این است که هر نوع روکش دندان دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشد؛ برای مثال از جمله مزایای روکش دندان عبارتست از :

  • ایجاد ظاهری زیبا
  • برخورداری از استحکام بالا
  • عدم ایجاد حساسیت
  • عدم تغییر رنگ
  • نگهداری و مراقبت از آن ها مانند دندان ای طبیعی است
  • قابل استفاده در تمامی نقاط دهان و برای تمامی دندان ها

و از جمله معایب روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • برخی از انواع روکش دندان می تواند ایجاد حساسیت بکند
  • بعضی از انواع روکش دندان ممکن است از استحکام کمتری برخوردار باشد و شکننده تر باشد
  • برخی از انواع روکش دندان فقط برای دندان های جلو مناسب است

اما به طور کلی روکش دندان هیچ آسیبی به دندان ها نمی رساند و بر خلاف تصور بسیاری از افراد، چسبی که برای چسباندن روکش دندان استفاده می شود، برای دندان های اصلی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

نکات مهم قبل از انجام روکش دندان

  • قبل از انجام روکش دندان ، دندان ها و لثه های شما باید از سلامت کافی برخوردار باشد و در صورت لزوم دندانپزشک شما باید هر بیماری یا پوسیدگی قبلی را قبل از قرار دادن روکش دندان درمان کند.
  • شایان ذکر است که روکش‌ها همیشه برای بیمارانی که دندان‌های خود را به یکدیگر می‌سایند، انتخاب خوبی نیستند، زیرا روکش‌ دندان نازک است و ممکن است خرد شده یا بشکند؛ و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دندان‌های خود را به یکدیگر فشار می‌دهید، دندانپزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که هنگام خواب از محافظ پلاستیکی دندانپزشکی استفاده کنید.
  • خوب است بدانید ، این امکان وجود دارد که روکش ها به مرور زمان شل شود؛ در این صورت ممکن است لازم باشد روکش جدیدی جایگزین آن شود.
  • همچنین توصیه می شود که حتما تمام انتظارات و گزینه های درمانی خود را با دندانپزشک تان در میان بگذارید و مراجعه منظم به دندانپزشکی برای حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود را فراموش نکنید.

روکش دندان چیست؟

نکات مهم بعد از انجام روکش دندان

پس از قرار دادن روکش دندان ، دندانپزشک از بیمار می خواهد تا پس از گذشت چند روز مجددا به دندانپزشکی مراجعه کند و بررسی های لازم انجام شود تا پزشک شما اطمینان حاصل کند که روکش ها به درستی در جای خود باقی مانده است و آیا فرد با آن ها احساس راحتی می کند یا نه!

این فرصت خوبی است تا بیمار هرگونه مشکل احتمالی را با پزشک خود در میان بگذارد و برای برطرف نمودن مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد. پس از آن فردی هیچ نیازی به اجتناب از خوردن غذا یا نوشیدنی خاصی ندارد.

البته از آنجا که روکش‌ها ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ بدهد و دچار لکه شود، بهتر است پس از خوردن قهوه، چای، و مواد غذایی رنگی دندان های خود را تمیز کرده تا روکش دندان او ماندگاری بیشتری داشته باشد.

دندانپزشک همچنین ممکن است موارد زیر را به فرد توصیه کند :

  • از گاز گرفتن اجسام سخت پرهیز کنید
  • جویدن ناخن پرهیز کنید
  • پرهیز از دندان قروچه
  • اجتناب از جویدن غذاهای بسیار سفت
  • وسایل مختلف را با دندان باز نکنید

کلام پایانی

در این مقاله برای شما عزیزان گفتیم که روکش دندان چیست؟ و همچنین انواع روکش دندان را به شما معرفی کردیم. با وجودی که روکش دندان می تواند به پنهان نمودن آسیب های دندانی و تغییر رنگ دندان کمک کند، اما روکش های دندانی هم می تواند دچار آسیب، شکستگی و خردشدگی شود. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن دندان ها دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به طور روزانه بسیار پراهمیت است.

با رعایت توصیه ها و مراقبت های لازم، فرد می تواند انتظار داشته باشد که روکش های دندان او حدود 10 سال دوام بیاورد و پس از گذشت این مدت نیز ممکن است نیاز به تعویض آن ها وجود نداشته باشد.

البته مدت زمان ماندگاری روکش دندان ممکن است بر اساس موادی که دندانپزشک استفاده می کند و نحوه مراقبت فرد از آن ها متفاوت باشد و شما می توانید با دندانپزشک خود در مورد چارچوب های زمانی برای تعویض روکش دندان مشورت کنید.